2012. november 28., szerda

A tej mint olyan

Sokan szeretik a tejet sokan nem, valaki meg sem tudja inni mert erzekenz ra, a tejfeherje alergiasok pedig semmijen formaban nem fogyaszthatjak. Sok taplalkozasi tanacsado odakat zeng rola hogymilyen egeszseges, a masik zsirossaga miatt a fold szinerol is eltuntetne. De igaz ami igaz sokan sokfele formaban fogyasztjuk. De mielott barmit is mondanek a tejrol, egy dolog biztos, a tehentej is anyatej, es mint olyan szerintem nem egy egeszsegtelen dolog. Csak a hazi tejjel es a teljes tejjel vigyazni kell mert magas zsirtartalma nem tesz tul jot a koleszterin szintnek. Szemely szerint a tej minden formajat szeretem. Neha jol esik a zsirosabb surubb teljes tej. De a hetkoznapokban jobban szeretem a konnyebb 1,5%-os tejet ami nalunk itt a kozeptejnek mondanak , mert a sovanytej nalunk csak 0,5%-os. A 1,5%-os tejet azert szeretem mert konnyed de megis elvezhetoen tej ize van finom kakaonak, vagy epp egy jo tejeskavenak; de a fuszeres fekete teanak is jo kiegeszitoje. De nem csak a tejet szeretem hanem a tejtermekeket is a sajtokert egyenesen rajongok, de nem a lagy izu sajtoknal ragadok le, szeretem az eros izu nemespeneszes sajtokat is, a salata sajtokat mint pl a feta. De a kecske es juh sajtokra sem tudok nemet mondani. A joghurtot is szeretem de ujabban csak a natur valtozatert rajongok, bar ez annak is betudhato hogy a gyerek nagyon szereti a gyumolcsos valtozatokat iktol en mar falra maszok. De a naturbol johet gorog torok, vagy a higabb sved. Joghurt remek kiegeszitoje a fozesnek remek alternativaja a zsirosabb tejfolnek. Jo reggelire egy par jellegzetes sved teljeskiorlesu ropogos kenyerrel. De kaporral foghagymaval kis borssal halakra kenve isteni finometket kapunk. De remek salataontet alapanyag is. Meg azisteni tzatziki... Hmmm.
A tejfol es a tejszin szerintem egyenesen az istenek asztalarol pottyant le hozzank. A tejfolrol nem irok kulonosebb kommentart mert minden magyar ember tudja milyen jo dolog is az. A tejszin pedig a tejtermekek kiralynoje a legfinomabb sutemenzeink es tortaink kiegeszitoje es nelkulonozhetetlen alapanzaga. Folyekony formaban isteni kremlevesek es raguk elengethetetlen osszetevoje. Kellemes lagy ize szinte mindenhez passzol. A turorol meg nem is beszeltem, itt tobbfele formaban is fellelheto keso-kent qvarg-kent friss sajtkent. Lenyegeben csak attol ternek el egyastol hogy mennyi nedvesseget tartalmaznak es a szemcsemertben kulonboznek. De megsugom az eredeti turo szamomra az igazi. A vaj lenyegeben tomeny tejzsir de ez az ami olyan vonzo benne. Finom egy szelet ropogos piritosra kenve vagy epp egy puha illatos kalacsra. De valljuk be oszinten a sutemeny is klasszisokkal finomabb igazi vajjal keszitve mint margarinnal.
Gondolom aki ezt olvassa jocskankedvet kapott egy kis tejhez vagy tejtermekhez. Remelem akkora oromet leli ezekben a dolgokban az olvaso akarcsak sajat magam. Aboltban az egyik kedvenc reszlegem a tejes huto hisz annyi finomsag van ott hogy azt szavakba sem lehet foglalni. Szeremcses vagyok hogy svedorszagban elek ahol az emberek legalabb annyira szeretik ezeket a termekeket mint jomagam igy elkepesztoen szeles a valasztek.
Ezt a bejegyzest a mobilomrol irtam, ki akartam probalni milyen is igy irni, meglehetosen kenyelmes:-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése