2010. október 18., hétfő

Haz az ut masik oldalan

Gyerek voltam meg amikor ez a törtenet kezdödött. Csendes kisvaros, csendes kis utcajaban laktunk, voltak regi hazak, voltak uj hazak. Ez a titokzatos haz majdnem eppen szembe volt velunk, sokan feltek töle, mert nagy bozot es hatalmas fak vettek körul a kis feher valyoghazat, feltek hogy rablok vagy perverzek bujhatnak meg a sötet bozotban. Mi is feltunk de nem a rabloktol es nem is a perverz emberektöl hanem a benne lako ket idös nötöl. Nem beszeltek nem baratkoztak senkivel nem, latogatta öket senki, ök sem mentek senkihez, csak neha boltba es az artezi kutra vizert. A falubeliek azt suttogtak boszorkanyok.En mint nagy macska kedvelö, be be surrantam az egyik nö macskai utan. Egyik alkalommal elkapott a valamlyik, nagyon feltem, buta gyermek fejjel azt hittem menten békava valtoztat. De a nö meglepöen kedves volt, kerdezte hogy szeretem-e a cicakat, es akkor kihozott egy doboznyi kis fekete cicat. Azutan sokat jartam at Negyessy nenihez ,mindig cicaztam mig ott voltam ö nagyon kedves volt, kiderult hogy elszegenyedett nemesi csaladbol szarmazik es hogy az utolso penzukön, ezt a viskot vettek ahogy ö hivta, neha lattam a nenit hogy festeget, szeretett festni, felneztem ra. Rajöttem megsem boszorkany. De a masik nö Panyeczkyne az mar mas volt, ö szinte sosem volt hajlando kitenni a labat a hazbol, ö a cseledszobaba lakott, sosem beszelt latni is csak ritkan lehetett, akkor is gyulölködve beszelt az masokkal, Negyessy neni tökeletes ellente. mindig kendövel jart az arca elött, a nenitöl megtudtam hogy a banya a battya felesege volt, de elötte a haz cselede volt. A mai napig nem tudjak hogy csabitotta el a ferfit, mert ö mar egy masik nemes lanyhoz volt eljegyezve. A vegrendeleteben jova hagyta hogy amig a banya el addig a csaladnak kötelessege öt eltartani. Igy kerultek össze. Meg a nyomorusagban is szellemkent követte a nenit. Az udvaron barhol közlekedhettem de hazba sosem mehettem be. A neni azt mondta hogy a banya nem engedi hogy bemenjek mert akkor meg latom az arcat kendö nelkul. A banya vegtelenul hiu volt a szazad eleji es kesöbbi olomtartalmu puderrel puderezte magat hofeherre, ezzel akarta ellensulyozni alacsony szarmazasatEzert is csufoltak öszipoknak. De ez a sok mergezö puder tönkre tette a böret es rakot kapott es csunya kifejezessel elve lerohadt az orra, ezert viselte a kendöt szegyelte elcsufitott arcat.Miutan Negyessy neni meghalt megvaltozott minden, megszuntek az atjarasok, a rajzorak. De valahogy nem marad abba a kapcsolat almomban meg meg jelent. De a banya tovabbra is gonoszan tekintett ram. Vegul egy ev elteltevel ö is követte a nenit az arnyek vilagba. Az emlekek lassan elhalvanyultak a teruletet pedig teljesen meghoditotta a termeszet bar meg latszottak rajta a nehai gondos kezek nyomai, a tavasszal nyilo viragok es a kerti kutat es a környezö fakat körulnövö borostyanok formajaban. ez lett az en titkos kertem rajtam kivul nem jart ott senki, a hazat mar reg kifosztottak a rokonok, nem neztek erre soha sem, az enyem volt, ide el tudtam bujni a vilag elöl es körul ölelt a termeszet. De nem volt mndig minden ilyen bekes es tunder mesebe illö gyakran ereztem hogy nem vagyok egyedul, ereztem a tarkomon azt a bizsergetö erzest mintha hatulrol figyelnenek. föleg hatul annal a cseledszoba ablakanal, gyakran hallotam mozgast a hazban annak ellenere hogy ablak ajto zarva volt, de ugy gondoltam öreg rozoga haz elöfordulhat benne ilyesmi. Egy teli delutan a kertbe setaltam a kutyaval, mikor hatul a cseledszoba poros ablakan lassan kirajzolodott egy szo: TAKARODJ. ezzel kezdödött az esemenysorozat, ezutan egy egyedul töltött ejszakam sem volt nyugodalomban  mindenutt motoszkalas halladszott, a kutya nyugtalan volt, allandoan ugatott. es az egesz hazban erezni lehetett a tipikus öreg ember szagot es a nehez olmos puder illatat. Egyik baratommal kitalaltuk hogy idezzuk meg a banya szellemet. Az ouija-tabla mellet döntöttunk, pont ejfelkor elkesztuk az idezest, annak rendje modja szerint kertuk hogy jelenjen meg a szellem, de nem törtent semmi egymast ijeszgettuk hogy picit mozgattuk a poharat egyik pillanatban hirtelen kivadogott az ablak, elfujta az összes gyertyat es csak a hold fenye vilagitott es akkor elkezdett mozogni a pohar, megkerdeztem a haverom hogy nem-e ö mozgatja a poharat de eskudött hogy magatol megy, es folyamatosan egy szo ismetlödött MEGHALSZ. es mikor megkerdeztuk hogy melyikunk felem csuszott a pohar. gyorsan elraktuk a tablat es többe nem beszeltunk a dologrol. Ezutan Viktor kerulte a tarsasagomat, nagyon csendes es szotlan lett, elfordult mindenkitöl, annyira megraztak a dolgok. En tovabbra is jartam a "titkos" kertembe, lassan kitavaszodott el is feletkeztem a dolgokrol, a jelensegek is alabb hagytak. Az egyik nap azonban valtoztak a dolgok, egy csapat vandal gyerek csupan a hecc kedvert, feltörte a kis hazat es szana szet vertek mindent amit bent talaltak ,az ablakokat kitörtek a fuggönyöket leszaggadtak, egyik nap a kivancsisag bevonzott a hazba, mivel sosem jartam bent nagyon erdekelt, regi szazad eleji es 20-as evek beli ruhak estelyik regi bundak össze szaggatva nehol megegetve fekudtek a földön, regi faragott butorok össze törve,  ajta leszaggatva, a regi ontukör betörve a falrol a feszulet leszaggatva, latszott hogy nem hetköznapi parasztok laktak itt. be neztem a banya cseledszobajaba is egy nagyon kicsi szoba volt csak egy agy volt benne egy szekreny es egy kis kalya, az egesz haz 2 szobabol egy konyhabol es kamrabol alt. Bepillantottam meg az ici pici konyhaba aztan bementem meg egy utolso pillantast vetni a nagyobbik szobaba, egesz idö alatt furcsa erzesem volt es ez egyre erösödött megfordultam es ott allt a hatam mögött a banya teljes elett nagysagaban, nyekergös hangjan mondta, most is uriaskodva, "nem meg mondtam kedveskem hogy takarodj a hazambol" majd kis hatas szunetet tartva folytatta, "most meglakolsz azert mert nem engedelmeskedtel" majd földöntuli mar mar hiena uvöltes szeru hanggal nevetett, es hallotam hogy elkezdenek a tetö gerendai recsegni ropogni es nem volt menekves az ajtoban ott allt. De ekkor hirtelen eles fenyt lattam es megjelent a neni, szep volt es fiatal, talpig feher ruhaba volt haja eben fekete, arca szep arisztokratikus, nem beszelt csak ramutatott a banyara az pedig langolva eltunt, de hallotam a recsegö szerkezetet, es a vakolat is peregni kezdett, ekkor a  a neni nemes egyszeruseggel felem hajolt es megvedett a lepergö törmelektöl melletten vagodott be egy nagy gerenda, es meglattam a fenyt az eltetö napfenyt,körulöttem romok, a haznak annnak a resze ahol en voltam összedult es en csodalatos modon kisebb zuzodasokkal megusztam. Es ezt köszönhettem Negyessy neninek akiröl több mint tiz eve azt gondoltam hogy boszorkany es menten bekava valtoztat. pedig az igazi gonoszsag az emberi szivekben rejtözik

2 megjegyzés: